hesign – who’s who

EN – statement about the state of graphic design in austria
Austria is a small country in Europe. Its economic and cultural structures and the channels to be employed are consequently dimensioned accordingly, and its delicately woven landscape of independent graphic design studios has to be seen in this light as well. Throughout the country, heterogeneous groups of individualists exist side by side with national and international advertising and PR agencies. These small groups successfully resisted appropriation through the latter during the 1970s and 1980s, and we can now observe an intensified and mutual commitment to networking and a reassuring understanding that company size alone is no guarantee for quality. Above all, a broad social awareness has meanwhile arisen of the difference between advertising on the one hand and visual communication and information design on the other. This facilitates both the definition and description of projects and the allocation and selection of competencies.
An independent and dynamic design scene has developed over the past decades that can be attributed not only to the initiatives of individuals, but also to the communicative efforts of a number of institutions. The Austrian Society of Typography (typografische gesellschaft austria – tga) and Weißraum Innsbruck have emerged as platforms active in the fields of typeface design and typography. Certain design competitions, such as the Joseph Binder Award, which is organized by designaustria, and the National Design Prize for the most beautiful books made in Austria (“Die schönsten Bücher Österreichs”), are events that easily stand international comparison. The Museum of Applied Arts / Contemporary Art (MAK) has become a prominent venue for design conferences and exhibitions devoted to poster design and other disciplines of visual communication. departure, Vienna’s agency for the creative industries, offers a pool of grants to the younger generation of designers, thereby making a contribution to a lively Austrian design scene that should not be underestimated.
Nowadays, when it comes to expertise in the domain of visual communication, one increasingly encounters surprising testimonies of good design. Apart from established educational institutions, the transmission of design skills and knowledge is more and more often promoted by smaller organizations and even through programs launched by individuals. The educational level is not yet as high as it is in other fields, such as music and architecture. In this country, such disciplines as design theory, design research, and design management are just about to gain ground and have not yet been sufficiently acknowledged by the broad public. On the other hand, we – the designers – must learn to recognize the value added by good visual design in order to be able to raise awareness for the worth of our work among clients. By realizing that the focus proper of our work is on communication, we will be able to expand our market and raise our market value.

Walter Bohatsch, Reinhard Gassner

DE
Österreich ist ein kleines Land in Europa. Dementsprechend verhält sich die Dimensionierung seiner wirtschaftlichen und kulturellen Strukturen und der zu bespielenden Kanäle. In diesem Licht müssen wir die fein strukturierte Studiolandschaft selbstständig arbeitender GestalterInnen in diesem Land sehen. Eine heterogene Gruppierung von Individualisten steht nationalen und internationalen Werbe- und PR-Agenturen gegenüber. Haben diese kleinen Gruppierungen sich in den 70er- und 80er-Jahren erfolgreich einer Vereinnahmung durch diese Agenturen widersetzt, so lassen sich heute mehr Zeichen der Vernetzung untereinander sowie Hinweise darauf beobachten, dass Größe nicht ausschließlich mit Garantie für Qualität gleichbedeutend ist. Vor allem der Unterschied zwischen Werbung und Kommunikations- sowie Informationsgestaltung hat sich mittlerweile auf einer breiteren gesellschaftlichen Basis herauskristallisiert. Das erleichtert einerseits die Einordnung und Beschreibung von Projekten und andererseits die Zuordnung und Selektion von Kompetenzen.
In den letzten Jahrzehnten hat sich eine unabhängige und lebendige Designszene entwickelt, die sowohl auf die Initiative einzelner Personen als auch auf die kommunikative Öffnung einzelner Institutionen zurückzuführen ist. So entstand beispielsweise um die typografische gesellschaft austria – tga oder Weißraum Innsbruck eine rege Plattform im Bereich der Schriftgestaltung und Typografie. Die Auslobung einzelner Designwettbewerbe wie z. B. des Joseph Binder Award durch designaustria oder die Auszeichnung der schönsten Bücher Österreichs sind Events, die dem internationalen Vergleich standhalten. Auch das Museum für angewandte Kunst / Gegenwartskunst Wien wurde als Veranstalter für Designsymposien bzw. als Organisator für Ausstellungen im Bereich der Plakatgestaltung und anderer Themen der visuellen Gestaltung aktiv. Mit departure wurde der jungen Designergeneration ein Förderpool zugänglich gemacht, welcher ebenfalls einen nicht zu unterschätzenden Beitrag für eine rege Designlandschaft in Österreich darstellt.
Dort, wo Experten der visuellen Gestaltung gefragt sind, trifft man heute immer öfter auf erstaunliche Zeugnisse guter gestalterischen Arbeit. Neben etablierten Lehrinstituten sind es oft kleine Verbände, aber auch die Initiative Einzelner, die die Designvermittlung vorantreiben. Der Stand der Ausbildung hat zwar bei Weitem nicht das Niveau anderer Bereiche wie beispielsweise der Musik oder der Architektur erreicht. Designtheorie, Designforschung und Designmanagement sind hierzulande erst im Entstehen begriffen, und die Rezeption hat noch keine breite Öffentlichkeit. Wir selbst, die GestalterInnen, müssen lernen, die Wertschöpfung guter visueller Gestaltung zu erkennen, um diese unseren Auftraggebern bewusst machen zu können. Indem wir die Kommunikation als eigentlichen Fokus unserer Gestaltungsarbeit sehen lernen, können wir unseren Markt und Marktwert erweitern.

Walter Bohatsch, Reinhard Gassner